недеља, 17. август 2008.

Model za Firefox naslednike

Mozilla Labs je u toku protekle nedelje preduzela odgovarajuće korake da obelodani i proširi svoje ideje, tražeći pomoć od zajednice po pitanju razvoja sledećih velikih ideja koje bi mogle da budu od velike pomoći kada je reč o budućim pretraživačima.

Kao i kod svake dobre istraživačke laboratorije, cilj nije trenutna proizvodnja već obezbeđivanje velikog broja inovativnih ideja koje mogu biti iskorišćene bez pritiska za trenutnu implementaciju. Koncepti Mozilla Labs se sastoje od tri dela: ideja, modela i prototipova a Mozilla jednostavno želi da veliki broj ljudi da svoj doprinos u onolikoj meri koliko mogu.

U njihovom saopštenju se navodi da nije potrebno da neko bude softverski inženjer ili da zna da programira da bi se uključio u njihovu akciju te da su svi dobrodošli da učestvuju. Posebno interesovanje pokazuje se za dizajnere koji uobičajeno nisu uključeni u open source projekte.

U suštini traže se ideje kao jednostavni tekstualni opisi novog koncepta koje će kasnije biti razrađene a ukoliko se pokažu kao odgovarajuće nakon toga bi sledio prelazak na sledeći nivo koji predstavlja izradu modela. Zatim, modeli se pretvaraju u slike ili video klipove koji ilustruju kako ideja može izgledati i dati rezultate u praksi.

Na kraju, prototipovi su potpuno interaktivne implementacije ideja iako postoji mogućnost da ne budu potpuno funkcionalne ili odgovarajuće. Da bi ilustrovala čitav proces Mozilla je objavila tri videa korisničkih interfejsa dizajnera od kojih svaki prikazuje moguće ideje za razvoj pretraživača. Dok su „Bookmarking & History Concept“ i „Mobile Concept“ prilično dobri, „Aurora“ ideja Adaptive Path sigurno je potencijalno najradikalnija izmena izgleda pretraživača.

Svaki koncept je veoma vizuelan te ga je veoma teško opisati rečima, ali sva tri su vredna razmišljanja. Za sada proces doprinosa je nešto što još nije toliko ustaljeno kod korisnika a Mozilla poziva korisnike da ukoliko imaju neku ideju jednostavno iskoriste svoj omiljeni metod razmene ideja. Na primer, ukoliko se radi o nekoj ideji, najbolje bi bilo pisati o njoj na blogu, ukoliko je model najbolje bi bilo postaviti ga na Flickr a ukoliko se, pak, radi o prototipu, trebalo bi ga hostovati na svoj Web sajt.

Mozilla takođe želi da spoljnu saradnju unapredi i na druge načine uključujući takmičenja kao što je nedavno održani Extend Firefox 3 Challenge. Iako su Firefox 3 takmičenja specifično vezana za ovaj pretraživač, širi poziv za koncepte nije. Ideje koje se razviju lako mogu biti preuzete od strane rivalskih kompanija ali čini se da Mozilla o tome ne brine budući da je jedna od prednosti open source kreatora to što nema potrebe biti toliko tajanstven kao kod većine komercijalnog razvoja.

Iako se može desiti da do sada obezbeđeni koncepti nikada ne budu objavljeni, oni obezbeđuju uvid u to koliko je Mozilla unela inovacija u razvoj pretraživača u poslednjih nekoliko godina. Međutim, ne dolaze sve inovacija od Mozilla-e već i AT&T koristi Mozilla kodnu bazu kao osnovu za njihov eksperimentalni Pogo pretraživač koji razrađuje vizuelne ideje koje su donekle slične nekim od Mozilla-inih koncepata.